Facylitator to osoba, która pomaga grupie ludzi lepiej współpracować, zrozumieć wspólne cele i zaplanować sposób ich osiągnięcia podczas spotkań lub dyskusji. W ten sposób moderator pozostaje „neutralny”, co oznacza, że nie zajmuje określonego stanowiska w dyskusji . [1] Niektóre narzędzia facylitatora będą próbowały pomóc grupie w osiągnięciu konsensusu w sprawie wszelkich nieporozumień, które pojawiły się wcześniej lub pojawią się na spotkaniu, tak aby mieć solidną podstawę do przyszłych działań. Zobacz kurs dla trenerów
Istnieje wiele definicji facylitatora :
„Osoba, która umożliwia grupom i organizacjom bardziej efektywną pracę; współpracę i osiąganie synergii . Jest stroną ‚neutralną pod względem treści’, która nie opowiadając się po żadnej ze stron, nie wyrażając lub broniąc punktu widzenia podczas spotkania, może bronić uczciwości , otwarte i włączające procedury do wykonania pracy grupy” – Michael Doyle [2]
„Ten, kto wnosi strukturę i proces do interakcji, dzięki czemu grupy są w stanie skutecznie funkcjonować i podejmować wysokiej jakości decyzje. Pomocnik i czynnik, którego celem jest wspieranie innych w realizacji ich celów”. – I. Bens, s.viii. [3]
„Zadaniem facylitatora jest wspieranie wszystkich w jak najlepszym myśleniu i praktykowaniu . Aby to zrobić, facylitator zachęca do pełnego uczestnictwa, promuje wzajemne zrozumienie i kultywuje wspólną odpowiedzialność. Wspierając wszystkich w jak najlepszym myśleniu, facylitator umożliwia członkom grupy wyszukiwanie dla rozwiązań integracyjnych i budowania trwałych porozumień” – Kaner i in. [4]
Autorytet Zobacz kurs dla mentorów
Pojęcie autorytetu ( facylitatora ) może powodować zamieszanie. John Heron popiera trzech alternatywnych (początkowo w kontekście edukacyjnym) jako:
Autorytet opiekuna – oparty na referencjach, kompetencjach i umiejętnościach opiekuna/facylitatora. Profesor z doktoratem w swojej specjalności, sprowadzony na spotkanie, uzyskałby autorytet opiekuńczy z jej wiedzy i referencji.
Władza polityczna – polegająca na podejmowaniu decyzji [5] w odniesieniu do celów, programu, metod, zasobów i oceny uczenia się. Przejawia się to zwłaszcza w wymiarze planistycznym.
Autorytet charyzmatyczny – wpływ obecnością, stylem i manierą. Przejawia się to zwłaszcza w wymiarze odczuwania, konfrontacji i wartościowania.
Rodzaje Zobacz terapia skoncentrowana na rozwiązaniach
Facylitator szkolenia US Navy w akcji.
Facylitator Shimer College rozmawiający ze studentami.
Facylitatorzy biznesu
Facylitatorzy biznesowi pracują w biznesie i innych formalnych organizacjach, ale facylitatorzy mogą również współpracować z różnymi innymi grupami i społecznościami. Zasada facylitacji polega na tym, że facylitator nie poprowadzi grupy w kierunku odpowiedzi, która według niego jest najlepsza, nawet jeśli ma opinię na temat facylitacji. Rolą facylitatora jest ułatwienie grupie dojścia do własnej odpowiedzi, decyzji lub rezultatu.
Może to i powoduje konflikt organizacyjny między zarządzaniem hierarchicznym a teoriami i praktyką upodmiotowienia . Facylitatorzy często muszą nawigować między tymi dwoma, zwłaszcza tam, gdzie jawne stwierdzenia dotyczące upodmiotowienia nie są poparte zachowaniami organizacyjnymi. [6]
Koordynatorzy rozwiązywania konfliktów
Facylitatorzy rozwiązywania konfliktów są wykorzystywani w procesach pokojowych i pojednawczych zarówno podczas konfliktu , jak i po jego zakończeniu . Wspierają konstruktywny i demokratyczny dialog między grupami o zróżnicowanych i zazwyczaj diametralnie przeciwnych stanowiskach. Osoby ułatwiające rozwiązywanie konfliktów muszą być bezstronne w stosunku do skonfliktowanych grup (lub społeczeństw) i muszą przestrzegać zasad demokratycznego dialogu. Nie mogą opowiadać się po żadnej ze stron ani wyrażać osobistych opinii. Ich rolą jest wspieranie grup w rozwijaniu wspólnej wizji na przyszłość, uczenie się wzajemnego słuchania oraz rozumienie i docenianie uczuć, doświadczeń i stanowisk strony przeciwnej.
Facylitatorzy edukacyjni
Nauczyciele zajmujący się uczeniem dialogicznym i innymi podejściami do nauczania rówieśników często służą jako facylitatorzy. Zgodnie z jedną powszechną definicją facylitator edukacyjny ma ten sam poziom wiedzy na temat edukacji i przedmiotu, co nauczyciel , ale dąży do tego, aby uczniowie wzięli jak największą odpowiedzialność za własne uczenie się. [7] Instruktorzy w Shimer College , na przykład, są często określani jako facylitatorzy ze względu na ich rolę w prowokowaniu uczenia się poprzez ułatwianie rozmowy między uczniami na temat tekstu, zamiast bezpośredniego instruowania uczniów. [8] W nauczaniu językównauczyciele mogą przejść do roli facylitatora, aby zwiększyć poczucie odpowiedzialności uczniów za proces uczenia się. [9] Skuteczna facylitacja wymaga samokontroli i uważnego zwracania uwagi na szczegóły interakcji, a także zawartość materiału. [10]
Facylitatorzy małych grup
Facylitatorzy mogą pomóc uczestnikom małych i średnich grup w opracowaniu planu spotkania. Facylitator jest często wyznaczany w miejsce tego, co kiedyś pełniło rolę przewodniczącego. Wraz z innymi funkcjonariuszami, koordynator jest wyznaczany na dorocznym walnym zgromadzeniu grupy, aby pełnić rolę na nadchodzący rok. Grupy, które przyjęły ten model, to grupy modlitewne, męskie, pisarskie i inne organizacje społeczne.
Facylitatorzy szkoleń
Facylitatorzy szkoleń są wykorzystywani w edukacji dorosłych . Ci facylitatorzy nie zawsze są ekspertami w danej dziedzinie i próbują czerpać z istniejącej wiedzy uczestnika (uczestników), a następnie ułatwiać dostęp do szkoleń, gdzie luki w wiedzy są identyfikowane i uzgadniane. Facylitatorzy szkoleń skupiają się na podstawach edukacji dorosłych: ustalają istniejącą wiedzę, budują ją i utrzymują jej aktualność. Rola różni się od trenera z wiedzą merytoryczną. Taka osoba przyjmie bardziej wiodącą rolę i przeprowadzi grupę przez program zaprojektowany w celu przekazania wiedzy lub zestawu umiejętności do zdobycia. (Patrz władza opiekuńcza powyżej.)
Facylitatorzy otaczający Zobacz kurs terapeuty
Facylitatorzy otaczający to facylitatorzy w społeczności usług społecznych. Termin „wraparound” odnosi się do szerokiego, holistycznego podejścia stosowanego przez facylitatorów, uwzględniającego szereg czynników. Pierwotnie służyli niepełnosprawnym nastolatkom, którzy wkraczali w dorosłość. Obecnie obejmują one pomocników obsługujących dzieci w wieku od 0 do 3 lat, które potrzebują usług. Poza spotkaniami facylitator organizuje spotkania, angażuje członków zespołu i prowadzi follow-up. Podczas spotkań facylitator prowadzi i zarządza zespołem, utrzymując uczestników na bieżąco i zachęcając do dyskusji opartej na sile, odpowiadającej na potrzeby dziecka. Facylitator zachęca członków zespołu do równego udziału.